8 september 2024

XDefiant Review

Ubisoft en het free-to-play genre is tot nu toe niet echt een goed huwelijk gebleken. Een echt succesvol product heeft Ubisoft nog niet weten voort te brengen. Een game als Hyperscape is inmiddels zelfs al stop gezet. Gewoon geen spelers in de servers. De Fransen geven de moed echter niet op. Ze komen nu met een nieuwe free-to-play shooter genaamd XDefiant. Gaat het met deze game wel lukken? Shelly en Koos speelden het spel een aantal dagen en geven hun mening. Dit is de XDefiant review.

XDefiant is een 6v6 first-person arena shooter, gemaakt door Ubisoft San Francisco. Je betreedt het digitale strijdperk met personages uit Tom Clancy-games zoals Splinter Cell, Far Cry, Ghost Recon en The Division. Wat betekent dat je kunt strijden als onderdeel van de Wolves, Echelon, Cleaners en Outcasts. In deze arenashooter gebruiken spelers diverse gadgets om de wedstrijd naar hun hand te zetten. De keuze uit de gadgets zijn natuurlijk afhankelijk van het type personage dat je bestuurt. Spelers hebben primaire en secundaire wapens tot hun beschikking, alsmede verschillende skills voor hun personage. Verder kun je wapens customizen en zijn de wapens niet gebonden aan een specifieke factie. Hoe voelt de game aan? Is het Call of Duty? Meer Valorant-achtig? Snufje Fortnite?

De game is momenteel beschikbaar op de PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S en de PC en bevat crossplay. Hoe is de speelsessie shooter-fans Shelly en Koos bevallen? Zijn ze hyped of viel het hen wat tegen? Waar lijkt de game het meeste op? Is er enige vorm van tactiek nodig of voelt het allemaal meer arcade? Hoe zit het met de balans? Is het team met de juiste samenstelling altijd in het voordeel? Het antwoord op al deze vragen krijg in deze video over Xdefiant.