Scorn Review
Het komt niet vaak voor dat ze bij Gamekings iets spelen waarvan ze denken: wat hebben we nu net zitten spelen? Bij Scorn was dit dus het geval. Ze durven te stellen dat dit spel misschien wel de meest bizarre titel is die ze ooit hebben gespeeld. Scorn is een first-person survival horror adventure-videogame, ontwikkeld door de kleine Servische studio Ebb Software. De game komt uit op de PC en Xbox Series X en S, en staat op Game Pass. Het spel is behoorlijk geïnspireerd op het werk van de kunstenaars H.R. Giger en Zdzislaw Beksinski. Beiden heren die goed gingen op de meest duistere en bizarre werelden. Dus werd Scorn ook bizar. En goed ook.
Als speler bestuur je een mensachtig wezen die verdwaald is in een nachtmerrieachtige wereld vol ranzige wezens en spooky techno-organische structuren bestaande uit machines, vlees en botten. Gedurende het spel moet je verschillende, onderling verbonden regio's op een niet-lineaire manier verkennen en ga je op zoek een verklaring waarom de wereld zo weird is. De gameplay bestaat voor 75% uit exploratie en puzzels oplossen en voor 25% uit letterlijk botte shooter actie.
De grote vraag in deze review is wat Jelle en Skate het afgelopen weekend hebben zitten spelen. Is dit een game, een experiment of een ervaring? Wwaar draaide het in deze titel nu allemaal om en wat hebben ze allemaal gezien en meegemaakt? Jelle en Skate hebben de game uitgespeeld en kwamen elk met een andere interpretatie van het gebodene terug. Wat genoeg zegt over de inhoud van Scorn. Hadden ze allebei ook evenveel plezier? Is dit een pareltje of moet je hem echt links laten liggen? Je gaat de antwoorden op deze vragen zien en horen in de Scorn review.