Nintendo's Gamestudio Review
Er zijn inmiddels een gerespecteerd aantal Gamekings-presentatoren dat kinderen heeft. Net als veel van de kijkers. We zijn samen ouder geworden. Gamers als we zijn, voeden ze hun kroost letterlijk en figuurlijk ook op met games. Net als de community dat doet. Games niet eng, je wordt er niet dik van en ook niet gewelddadig. Het is een van de tofste vormen van entertainment en je kunt er tevens een hoop van opsteken. En zo kijkt de community er ook tegen aan (mogen we hopen). Vandaar dat de Gamestudio software van Nintendo voor de Switch interesse opwekte. Want wat is er nu leuker om samen met je kids een eigen game te maken. Logisch dus dat Boris de review copy mee naar huis nam en samen met zijn kinderen aan de slag ging. In deze review van Gamestudio krijg je het relaas van een weekendje bouwen op de Switch.
'Heb je altijd al je eigen 3D-platformer, racegame of zijwaarts bewegende alienshooter willen maken? Breng je ideeën tot leven met Gamestudio voor de Nintendo Switch, een leuke manier om je eigen games te maken'. Dat is wat er op de website van Gamestudio staat. In niet bepaald kindvriendelijke taal, maar a la, lijkt ons duidelijk dat de ouders de 30 euro voor dit spel moeten neertellen. Simpel gesteld zou Gamestudio de Dreams voor kids moeten worden. Dreams is ook een tool om games mee te maken, maar wel een zeer uitgebreide en diepe versie. Nintendo wil nu ook de jeugdigen kennis laten maken met hetzelfde magische gevoel dat je krijgt als je jouw zelf gecreëerde game speelt.
Als je een product voor kids maakt, dan staat en valt alles met de manier waarop je het op zich complexe proces van het bouwen van game, in beeld brengt. Hoe neem je kids mee op deze reis. Hoe hou je ze letterlijk bij de les. Als het maken van een game uren duurt voordat er iets tofs gebeurd, dan snap je dat kids hun aandacht verliezen. Nintendo heeft zichzelf het dus niet makkelijk gemaakt. Aan Boris de taak om aan de kijkers uit te leggen of ze in deze opdracht geslaagd zijn.