E3 2023
IGN kwam als eerste met het nieuws: Sony, Nintendo en Microsoft zouden niet aanwezig zijn op de aankomende E3 in juni. Nieuws dat snel de ronde deed en op social media vooral leidde tot de nu al dood verklaring van de grote game-conventie van weleer. Dat terwijl de nieuwe organisator, ReedPop, nog niet eens de kans had gehad om aan te geven hoe de nieuwe versie van de E3 er uit zou gaan zien en wie er mogelijk gaan staan. Ze doken daarom even in het nieuws, zetten alle feiten op een rijtje en probeerden de beweegredenen van de drie hardware producten te achterhalen. Uit die analyse bleek dat het overlijdensbericht mogelijk iets te voorbarig was.
Dat de E3 nooit meer gaat zijn wat het ooit was, een megalomaan super-event waar de hele game-wereld maximaal uitpakte om media en retail te laten zien met welke vette shit ze de komende tijd zouden komen, dat is duidelijk. De tijden zijn veranderd. Vandaag de dag heeft de industrie veel meer tools om hun producten aan de man te brengen. Daar hebben ze de media niet meer voor nodig. Maar de eigenaar van de E3, de ESA, wilde nog niet opgegeven en schakelde ReedPop in. Een bedrijf met een bewezen trackrecord als het gaat om het opzetten van publieksevents (PAX). Zij moesten de E3 nieuw leven in blazen en de big boys opnieuw naar de beurs trekken. Als we het nieuws mogen geloven, lijkt dit dus niet gaat lukken.
Maar is dit ook zo? Waarom willen de drie hardware partijen niet meer op de E3 zijn? Is de E3 2023 daarmee definitief stuk of ligt het allemaal wat meer genuanceerd? Hoe denkt ReedPop zelf over de gang van zaken? En hoe zien wij zelf de potentie van het aankomende event in Los Angeles? Je ziet en hoort al deze antwoorden in deze video.
Het nieuws is inmiddels al een paar dagen oud: de E3 van 2023 is geannuleerd. De planning was dat we van 13 tot en met 16 juni eindelijk konden gaan genieten van de grootste gamebeurs ter wereld. PAX-organisator ReedPop was met veel tamtam gepresenteerd als de partij die dit schip vlot zou kunnen trekken. Hun trackrecord was immers flawless en ze wisten zeker dat zij de beurs konden 'reviven'. Niet dus. Er waren te weinig publishers geïnteresseerd om de hallen van het Convention Center in LA te vullen. Wat is er precies misgegaan in het voortraject? En wat gaat er nu gebeuren? Je krijgt het antwoord in deze video over het annuleren van de E3 2023.
JJ heeft zich de afgelopen dagen verdiept in de materie. Wat blijkt? Er is een verschil van inzicht waarom uitgevers dit jaar niet naar de E3 wilden komen. De organisatie sprak zelf van economische malaise en een gebrek aan speelbare demo's. De publishers daarentegen lieten een andere verhaal horen. De hoge kostprijs van een stand speelde volgens hen zeker een rol. Maar daar was ook de relevantie van de beurs. De opkomst van digitale presentaties, die steeds vaker worden ingezet om nieuwe games aan te kondigen en te promoten, gaat hard. Hierdoor is de noodzaak om fysiek aanwezig te zijn op een beurs als de E3 kleiner geworden. Waar was het antwoord van de organisatie van de E3 op deze ontwikkelingen?
Tot slot bekijkt JJ wat er nu gebeurt met alle aankondigingen en onthullingen die we normaal gesproken op de E3 zagen? Publishers willen immers nog steeds aandacht voor hun games. En juni is de perfecte maand voor het begin van een marketing traject voor een spel dat het najaar uitkomt of aan het begin van het volgend jaar. Hoe gaan ze dit aanpakken?