UFC 5 Review
Iedereen die Gamekings een beetje volgt, die weet dat ze graag naar Mixed Martial Arts kijken. Sterker nog, Skate levert regelmatig commentaar bij MMA-uitzendingen. Logisch dat met name hij uitkijkt naar een nieuwe editie van de UFC-game. Toen THQ nog verantwoordelijk was voor deze gelicenseerde vechtsportgame speelde hij er graag mee. Hoe zit dat nu EA de licentie al een tijdje heeft overgenomen? Kan hij er zijn MMA ei in kwijt? Blijft de game de sport trouw of hebben ze er een mainstream adaptatie van gemaakt? Het antwoord op al deze vragen krijg je in de EA Sports UFC 5 review.
UFC 5 is de opvolger van UFC 4, dat in 2020 uitkwam. Het is de tweede EA Sports titel en de eerste sinds Fight Night Champion (2011) die een Mature beoordeling heeft gekregen vanwege het realistische, lees bloederige blessuresysteem en het nogal grove taalgebruik in de carrièremodus. Nieuw is ook het gebruik van Frostbite engine. De Ignite-engine is daarmee overboord gezet. Wat voor beelden levert dit op? Spat het zweet van het scherm en gutst het bloed uit vele wonden? Skate heeft het gecheckt en gaat het je in deze video in geuren en kleuren vertellen. Ook of er genoeg relevante fighters in het spel zitten. Dat je met Muhammed Ali in de ring kan is leuk, maar voor Skate draait het om het huidige roster van vechters. Kan hij met hen aan de slag?
Allerbelangrijkste is natuurlijk de gameplay. Hoe dicht blijft die bij de realiteit? Elke vechter in de UFC heeft een eigen vechtstijl. MMA is complex omdat, en de term zegt het al, alle vechtstijlen door elkaar gemixt worden. En alles wil je natuurgetrouw kunnen uitvoeren. Maar kan dat ook? Of heeft EA aanpassingen gedaan om de game behapbaar voor iedereen te maken? Wat de purist vast niet leuk gaat vinden. Het antwoord krijg je in deze UFC 5 review.